Gruppementoring adskiller sig fra en-til-en-mentoring ved at mentor mødes med en gruppe af mentees, som har et ønske om mentoring på en fælles problemstilling, der er relevant for deres karriereudvikling. Der er et fælles ønske om forandring og bevægelse mod et udviklingsmål. Detaljerne i det konkrete udviklingsmål for hver mentee, kan være forskellige fra andre mentees’. Og de individuelle udviklingsprocesser kan være forskellige.
Når mentor mødes med flere mentees på én gang, kan mentor ikke på samme måde yde en-til-en rådgivning, vejledning eller coaching som ved en-til-en mentoring. Relation og fokus mellem mentor og mentee er delt med andre mentees i gruppen. Det betyder, at forventningerne til mentor og mentees’ roller og ansvar i gruppementorforløbet er anderledes end i en-til-en-mentoring.
Det fælles ansvar
Mentor og mentees har et fælles ansvar for at sætte fælles udviklingsmål, indholdet i møderne, bringe problemstillinger på bordet, og at indgå aktivt i læringsprocessen.
Mentors rolle og ansvar
Mentor skal balancere mellem fokus på den enkelte og fokus på gruppen og balancere mellem at bruge sig selv og gruppen. Mentor skal bidrage som facilitator for gruppedynamikken, hjælpe mentees med videndeling og læring og når det passer ind give input baseret på egen erfaring. Mentor bidrager med facilitering af læreprocesser, der giver mentees medlæring og mulighed for at hjælpe andre med at lære, mens de tager ansvar for egen læring gennem f.eks. selvrefleksion.
Mentees' roller og ansvar
Alle i gruppen bidrager til læring og videndeling. Det kan bidrage til at skabe en følelse af samhørighed og gensidig forståelse. Gruppementoring giver mulighed for at etablere et rum for deling af karrieredrømme, ambitioner og bekymringer blandt gruppemedlemmerne. Det kræver, at mentees er villige til at bidrage med egne problemstillinger, spørgsmål, perspektiver, refleksioner og undren i gruppen. Det kræver også, at den enkelte mentee er åben overfor andre mentees’ perspektiver, spørgsmål og refleksioner til egen problemstilling, lytter til dem og anvender det, mentee finder relevant. Jo mere mentee giver af sig selv, jo mere får mentee tilbage.
Mentees er selv ansvarlige for egen læring og for at understøtte læring af og hos de andre mentees i gruppen.