Det siger tidligere mentorer og mentees

Hør hvad tidligere mentorer og mentees siger om AAU's mentorprogram.

Det siger tidligere mentorer og mentees

Hør hvad tidligere mentorer og mentees siger om AAU's mentorprogram.

Det siger mentorerne om forløbet

”Vi var langt fra hinanden, men det var ikke en udfordring, da vi først fik en god dialog om, hvordan jeg kunne hjælpe. Det var en fordel, at vi kom fra forskellige forskningsmiljøer. Jeg kunne bidrage med et andet syn”.

”Det var positivt ikke at være ekspert på mentees område. Jeg kunne i stedet spørge om, hvem der er eksperten på området, hvilket gav anledning til, at mentee selv kunne undersøge mulighederne. Fordelen ved at være mentor for en der kommer fra et helt andet forskningsområde er, at det ikke er muligt at vejlede forkert”.

Det siger mentorerne, at de har opnået ved at deltage i forløbet

”Det har fået mig til at reflektere over min måde at spørge på. Det har også givet mig alternative måder at imødekomme mentee. Det har bidraget til min egen refleksion og læring til at nå en person gennem samtale”.

”Jeg har lært meget af de forskellige redskaber, som jeg kan bruge fremadrettet. Jeg har også lært meget om at stille spørgsmål på forskellige måder”.

”Deltagelse som mentor giver refleksioner over, hvilke muligheder der er på universitetet. Meget har ændret sig siden jeg selv begyndte”.

Det siger menteesene om forløbet

”Det har været en positive oplevelse at deltage! Jeg havde ingen særlige forventninger, men det viste sig at være en rigtig god mulighed at drøfte min arbejdssituation og fremtidige karriere med én, der har stor erfaring, men ikke kender til mit institut”.

”Det har været meget brugbart med nogle "hvordan gør du i den her situation-samtaler?”. Jeg har derudover også været meget glad for at have en yngre, kvindelig mentor, da der ikke er nogen fastansatte med den profil i min sektion. Det har virkelig vist mig, at det faktisk ER vigtigt med rollemodeller”.

”Det var positivt at have samtaler med en mentor, som ikke kommer fra samme institut. Det gjorde, at samtalerne også kunne omhandle personlige work-life balance emner fx barsel. Udfordringer som jeg fik god sparring på, og som jeg nok aldrig ville sige højt til en, jeg potentielt kunne komme til at arbejde sammen med”.

Det siger menteesene, at de har opnået ved at deltage i forløbet

”Mentorprogrammet har givet mig et mere klart billede af, hvor jeg gerne vil hen i min karriere, og hvordan jeg bliver nødt til at kunne sige nej”.

”Det har hjulpet mig med at se nogle nye måder at prioritere på og skærpe min profil”.

”Selvom jeg kendte til karriereveje på forhånd, har det været godt at tale disse igennem med min mentor for at blive skarp på mulighederne. Jeg har hørt om min mentors personlige vej, hvilket har været inspirerende og givet mig mod til at rykke på nogle internationale kontakter”.