AAU er et godt sted at arbejde - men det kan blive endnu bedre

Lagt online: 05.02.2023

AAU er en arbejdsplads med en høj grad af venlighed, respekt og frihed, men hvor få tager ansvar for at inkludere dem, som oplever andre udfordringer end majoriteten. Sådan lyder en af hovedkonklusionerne i AAU’s inklusionsmåling.

AAU er et godt sted at arbejde - men det kan blive endnu bedre

Lagt online: 05.02.2023

Af Tina Strandvig, HR-afdelingen. Illustration, AAU og Colourbox

I efteråret 2022 blev der sendt et spørgeskema ud til alle fastansatte med overskriften ’Hvordan oplever du inklusionen på AAU’? Spørgeskemaet er en del af AAU’s inklusionsmåling, som skal give viden om, hvordan universitetet kan blive en mere mangfoldig og inkluderende arbejdsplads.

-Beskrivelsen af AAU som arbejdsplads er overordnet set positiv, men desværre er det ikke alle der føler sig inkluderet. Dét skal vi gøre noget ved. For uanset hvem man er, og hvor man kommer fra, skal man føle sig inkluderet på AAU, siger rektor Per Michael Johansen.

Udfordringer blandt de internationale, kvindelige og yngre medarbejder

Det er især de internationale, kvindelige og yngre medarbejdere, som oplever udfordringer med inklusion – f.eks. at få adgang til uformelle netværk, deltage i beslutningsprocesser eller opbygge en relation til leder. Blandt de internationale medarbejdere er det især sproglige barrierer, som udfordrer inklusionen.

-Det er bekymrende at læse, at 1 ud af 5 internationale VIP’er ikke ønsker at blive på AAU. Det kan og skal vi gøre bedre, og vi er allerede gået i gang, siger rektor og henviser til ledelsens udmelding om, at der primært skal kommunikeres på engelsk og dernæst på dansk i bl.a. fagmiljøerne, ligesom der generelt bliver arbejdet med at øge fastholdelsen af internationale medarbejdere.

Udfordringerne med inklusion for kvindelige medarbejdere handler bl.a. om oplevelsen af at skulle arbejde hårdere for at blive set som ligeværdige sammenlignet med mandlige kollegaer.

-På AAU beskæftiger vi nogle af verdens bedst uddannede kvinder, og alligevel tillægger vi ord større betydning, hvis de kommer fra mænd. Det kan vi ikke være bekendt, og derfor skal vi gøre os umage med at komme den ubevidste bias til livs. Vi har allerede igangsat en række tiltag, der skal reducere ubevidst bias i f.eks. beslutningsprocesser, men vi kan gøre meget mere, siger han.

Resultaterne kalder på inkluderende ledelse og handling

Resultaterne viser desuden en manglende personlig identifikation til den øvre og strategiske ledelse, der beskrives som uigennemsigtig og lukket, især af dem som til daglig er i København og Esbjerg.

-Vi skal som ledelse turde at kigge indad, når vi får en sådan tilbagemelding. Derfor har jeg inviteret direktionen til en workshop, hvor vi kan gå i dybden med, hvordan vi som ledelse kan blive mere inkluderende, og hvad inklusionsmålingen kalder på at strukturelle tiltag, siger rektor

Foranlediget af AAU’s arbejde med diversitet og inklusion

Det er AAU’s Udvalg for Ligestilling og Diversitet (ULD), som har taget initiativ til at gennemføre inklusionsmålingen. Formand for ULD, dekan Lars Hvilsted Rasmussen udtaler:

- Hvor diversitet handler om at sikre en bred repræsentation, handler inklusion om at skabe et ligeværdigt og respektfuldt miljø. Ved at arbejde med begge områder, kan vi tiltrække talenter og fastholde de talenter, der allerede er i organisationen, siger Lars Hvilsted Rasmussen.

- Jeg vil gerne takke alle, der har taget sig tid til at besvare spørgeskemaet, og som har deltaget i fokusgruppeinterviews. Det er der kommet vigtige informationer ud af, så vi nu i højere grad kan forme og målrette initiativer til de medarbejdergrupper, som er mest udfordret på inklusion, siger han og supplerer.

-Vi går nu tilbage i maskinrummet og gransker resultaterne. Er der f.eks. initiativer, der skal sættes turbo på, initiativer som skal skrinlægges, eller nye der skal lægges i støbeskeen, siger han med henvisning til AAU’s strategiske handleplan for ligestilling og diversitet og direktionens kommende workshop. Derudover er det vigtigt, at alle AAU’s fakulteter og enheder bruger resultaterne til det forebyggende og udviklende inklusionsarbejde på alle niveauer af organisationen, siger han.

Fakta om AAU's inklusionsmåling

• Spørgeskemaet er sendt til alle fastansatte på AAU med undtagelse af rektoratet, kliniske professorer, kliniske lektorer, eksterne lektorer, studentermedhjælpere og studenterundervisere. Det svarer til ca. 3.500 respondenter.
  • Spørgeskemaet er besvaret af 1608 respondenter, heraf en næsten ligelig fordeling mellem VIP og TAP. Det giver en svarprocent på 50 procent.
  • Der er afholdt fokusgruppeinterviews med 16 deltagere på campus i hhv. Aalborg og København. Medarbejdere fra Esbjerg har været inviteret til at deltage på begge lokationer.
  • Inklusionsmålingen er gennemført af et eksternt konsulentfirma med det formål at sikre armslængde og et udefrakommende blik på de inklusionsmæssige spørgsmål i organisationen.
  • Alle besvarelser er behandlet anonymt.